Виховна робота


Якщо глянути на світ із точки зору глядача, а не учасника цього самого світу, то абсолютно  кожен із нас скаже, що потрібно щось міняти, бо майже  усі ми чи то  котимось каменем у прірву, чи то осіннім листом течемо за течією часу.  І, тільки раз на багато тисяч варіантів  можемо спостерігати, як той самий лист, зачепившись за суху гілку або ж (що взагалі практично неможливо в наш час) за власну віру та ідею, намагається з усіх сил опиратися та протистояти закоренілим принципам. Щось треба міняти. Як? Із чого починати? Де віднайти  ту істину, яку у всі часи шукали  як мудреці, так і прості смертні люди? Вона поряд, от тільки побачити, чи то радше усвідомити, не так уже і просто. Ми так і не відповіли на питання «Із чого починати?». Спробуємо дати на нього відповідь.І так, оскільки  світ бере початок у  кожному з нас, то, мабуть, перш за все потрібно заглянути собі самому в душу. Привести в порядок хаос, що там (іншими словами – поскладати усе по поличках), зібравши  все сміття на одну купу і, - гори ясним вогнем все те що отруювало думки та вчинки. От тільки  глядімо:  не викиньмо в той вогонь високих цінностей, що обов`язково є присутніми у кожному людському серці.  Давайте на мить уявимо, що можемо маленькою мікроскопічною частинкою, для прикладу атомом, блукати всередині людської не до кінця вивченої сутності. Що ми зможемо там побачити? А на це у кожного буде своя власна відповідь – істинна. Неправильного варіанту в даному випадку не буде. Також кожен зможе побачити явний чи, можливо, глибоко прихований талант, що причаївся і вичікує свого виходу на так звану сцену.  А таланти – вони бувають різні. Хтось малює, хтось співає або ж створює ту саму музику, а хтось має надзвичайний талант врегулювання (якщо можна так висловитись) суперечок. Кожна людина, скільки б років від роду їй не було, має свою, ніким і нічим неповторну,  оригінальність розмаху крила і висоту польоту. Потрібно тільки прислухатись перш за все до себе, а потім  і до тих, хто поряд. Прислухатись, вникнути і зрозуміти. Розвити в собі і допомогти розвивати навколишнім  відчуття тонкості думки, розуміння звуків міжрядкового інтервалу, а також особистої значущості у процесі роботи  власної  літературно-дослідницької лабораторії, що по ідеї має стати невід`ємним  механізмом у системі   становлення креативної та творчої  особистості, конкурентоспроможної у сучасному інформаційно-технологічному суспільстві.



ОПИС ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ КЛАСУ
  «Я обираю своє майбутнє»
Актуальність
Класний керівник творить найбільше багатство суспільства – Людину… 
 В. О. Сухомлинський    
   
В наш час гостро постає питання про духовне збагачення тонкої дитячої душі. Здавалося б, що ніщо не може стати на заваді цієї високої мети. Але все ж, нажаль, ми можемо спостерігати прогресуючу тенденцію  низького рівня моральних цінностей суспільства у якому живемо. А до чого в кінці це може призвести? До обміління  (гадаю, що зі мною погодиться більшість педагогів нашого часу) духовності нації.  Щоб запобігти цьому ми – педагоги - маємо створити для своїх вихованців таку гармонійну атмосферу, яка б надихала їх і спрямовувала в бік постійного самовдосконалення і саморозвитку. І, тому, найважливішим завданням школи є вибудувати таку виховну систему (як школи, так і певного класу) з допомогою якої зможемо впливати на формування життєвих компетентностей, що ґрунтуються на основі загальнолюдських та національних цінностей і звісно на власному досвіді.
Яка ж роль класного керівника у формуванні особистості учня?  На мою думку, він виступає фасилітатором, який спрямовує та стимулює процес пошуку інформації та спільної діяльності вихованців. Він повинен допомагати дитині зрозуміти самого себе, брати активну участь у формуванні позитивної «Я - концепції».  Але  ні в якому разі не нав`язувати  певну точку зору, завжди залишати вибір за учнем, адже він є суб’єктом навчально-виховного процесу.
 Класний керівник як ніхто інший може найбільш чітко і правильно змоделювати виховну систему класу. Адже він вивчає психофізіологічні особливості та можливості учнів класу. 
Вважаю актуальним створення виховної системи класу «Я обираю своє майбутнє»  на засадах морально-етичного виховання.
Практична значущість роботи полягає  у  можливості її подальшого використання класними керівниками.


Ведуча педагогічна ідея  і мета діяльності
При моделюванні виховної системи «Я обираю своє майбутнє»,  хочу  звернути увагу не стільки на формування готовності учня до професійного самовизначення, скільки становлення високоморальної особистості, якій не чужі ціннісні орієнтири.
Ведуча педагогічна ідея виховної системи класу є  формування життєво компетентної,  відповідальної особистості з розвиненою духовністю, фізичною досконалістю, моральною, художньо-естетичною,  трудовою екологічною культурою, високим інтелектуальним рівнем та навичками здорового способу життя.
Тому  мета виховної системи класу полягає в наступному:
 розвиток індивідуальних  здібностей  учнів,   формування  інтересу  і розуміння необхідності і пошуків    шляхів, правильного життєвого самовизначення.

Завдання виховної системи класу
Щоб  чітко визначити, які завдання стоять  переді мною  для  успішного досягнення  поставленої мети,  я звернулася до основних державних документів України про освіту.
·        «Повна загальна середня освіта є обов'язковою…»
                                      (Стаття 53 Конституції України)
·        Дитина має право на здобуття освіти, яка має бути безкоштовною і обов'язковою, в усякому разі на початкових стадіях. Їй має даватися освіта, яка сприяла б її загальному культурному розвиткові і завдяки якій вона могла б на основі рівності можливостей розвинути свої здібності і особисте мислення, а також усвідомлення моральної і соціальної відповідальності, і стати корисним членом суспільства.
                                            ( Декларація прав дитини )
·        Один із пріоритетних напрямків розвитку освіти є: формування у дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості.
                                         ( Національна доктрина розвитку освіти )
·          Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання
 є формування ціннісного ставлення особистості до українського
народу,   Батьківщини, держави, нації
      (Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді)
·        Основою сучасного виховного процесу є людина як найвища цінність. Провідною тенденцією виховання стає формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального і природного довкілля та самої себе. Набирає сили тенденція гармонійного поєднання інтересів учасників виховного процесу: вихованця, котрий прагне до вільного саморозвитку і збереження своєї індивідуальності; суспільства, зусилля якого спрямовуються на всебічний розвиток особистості; держави, зацікавленої у тому, щоб діти зростали громадянами-патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце у цивілізованому світі.
       (Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів )
·        Одним з  найважливіших завдань соціально орієнтованої держави
є сприяння розвитку молодого покоління, задоволення його потреб та
виконання обов'язків,   передбачених   Конвенцією  ООН  про  права
дитини…
                                (Національна  програма «Діти України»)
·        різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і потреб…
                        Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)
·        …розвиток індивідуальних   здібностей   і   талантів   молоді,  забезпечення умов їх самореалізації…
              (Національної програми «Освіта (Україна XXI     століття)»)
·        ... формування особистості, учня ( вихованця ), розвиток його здібностей і обдаровань...
                                 (ст. 5 Закон України про загальну середню освіту )
·        Загальноосвітня школа України має здійснити прорив до якісної нової освіти всіх дітей шкільного віку. Це вимагає пріоритетної уваги до навчального змісту і методик, які формують світогляд, ціннісні орієнтації, уміння самостійно вчитись, критично мислити, користуватися комп'ютером, здатність до самопізнання і самореалізації особистості у різних видах творчої діяльності, вміння і навички, необхідні для життєвого і професійного вибору.
·        ... необхідна умова розквіту індивідуальності .
·        ... є орієнтація на розвиток творчості - творчої активності, творчого мислення, здібностей до діяльності в нових умовах
                                                   ( Концепція загальної середньої освіти)
·        ... уміння знаходити нові ідеї та аналізувати проблеми, брати участь у дебатах, уміння переосмислювати дії та аргументи ...
          ( Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності)
Проаналізувавши основні положення державних документів про освіту я  поставила перед собою ряд завдань, які прагну успішно виконувати.
Завдання:
  •  Виховувати свідомого громадянина-патріота;
  • Гармонійно розвивати особистість дитини;
  • Сприяти моральному збагаченню;
  • Розвивати творчу активність;
  • Формувати доброзичливі відносини в класному колективі;
  • Стимулювати прагнення до самовдосконалення;
  • Зберігати здоров'я учнів;
  • Залучати сім'ю в виховний процес;
  • Формувати емоційно-позитивне ставлення до навчання.
Принципи діяльності та власні педагогічні переконання
Принципи на яких будую виховну систему «Я обираю своє майбутнє»:
·        Народності;
·        Демократичності;
·        Природовідповідності;
·        Гуманізації;
·        Неперервності;
·        Індивідуалізації та диференціації;
·        Єдності виховання і життєдіяльності;
·        Культуровідповідності.
Дитина – це найцінніший скарб людства довірений нам.  Тож можу сказати, що ми щасливі, адже не кожна людина має за радість постійно знаходитися  в краю дитинства. Щоб не зрадити довіру батьків і вихованців, я намагаюсь дотримуватись  поставлених собі особисто «Заповідей вчителя». А саме:
·        Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожний твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, що тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна. Перевіряй свої вчинки... Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре".
·        "Ти користуєшся благами, створеними іншими людьми. Люди дають тобі щастя дитинства. Плати їм за це добром".
·        "
блага і радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити... Нероба, дармоїд — це трутень, що пожирає мед працьовитих бджіл. Навчання — твоя перша праця. Йдучи до школи, ти йдеш на роботу".
·        "Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабким і беззахисним, ... товаришу в біді. Не завдавай людям прикрості. Поважай та шануй матір і батька, вони дали тобі життя, вони виховують тебе, вони хочуть, щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим серцем і чистою душею".
·        "Не будь байдужим до зла. Борись проти зла, обману, несправедливості. Будь не примири    мим до того, хто прагне жити за рахунок інших людей, завдає лиха іншим людям, обкрадає суспільство".

Новизна досвіду
Проектування і реалізація виховної системи класу, учня, його психофізичного розвитку і самовизначення в умовах особистісно-орієнтованого навчання є новизною досвіду.


Наукове обґрунтування
Проблема розвитку індивідуальних здібностей учнів, їх творчого потенціалу завжди хвилювала вчених-дослідників, педагогів-практиків А.С. Макаренка, В.О. Сухомлинського. Ці прогресивні педагоги вважали, що правильно організований навчально-виховний процес у школі сприяє формуванню в учнів творчого ставлення до навчання, розвитку їх пізнавального інтересу. Завдання школи вони вбачали у вільному розвитку учнів, їх самостійності, активності, у творчому застосуванні набутих знань. Вчитель може впливати на процес формування мислення учня, цілеспрямовано активізувати його творчість.
     В.Сухомлинський звертає увагу на те, що у школі не повинно бути жодного учня, у якого відсутні захоплення, цікавість до певного предмета. Він вважав, що переживаючи духовне задоволення від того, що вона творить, людина по-справжньому відчуває, що вона живе. Творчість починається там, де інтелектуальні та естетичні багатства, здобуті раніше, стають засобом пізнання, засвоєння, перетворення світу, при цьому людина ніби зливається зі своїм духовним надбанням. Вчителі повинні виховувати учня так, щоб з перших днів перебування у школі він чимось цікавився, розвивав свої творчі здібності, щоб у нього сформувалось певне життєве захоплення.
Важливим першоджерелом творчості як самоствердження та самовираження особистості, на думку В.О. Сухомлинського, є слово. Творча наснага, що переживається у дитячі роки, починається з того, що слово як духовне багатство особистості стає будівельним матеріалом, з якого дитина щось створює. Твір, казка були першою сферою творчості, в котрій дитина стверджувала свої здібності, пізнаючи себе, переживаючи перше почуття гордості від того, що вона щось створює. Дитяча казка, що складена серед природи, є, на думку В.О. Сухомлинського, цілим духовним світом, що визначає зміст та направленість думок, почуттів, переживань.
А.С.Макаренко у свій час обґрунтував доцільність прогнозування ризику у виховній роботі. Якщо педагог не довіряє творчим силам дитини, робить виховний процес безконфліктним, він ризикує виховати людей безвільних та безвідповідальних. А.С. Макаренко вважав, що не можна загартувати людину, якщо не ставити перед нею важких завдань.
Г.Ващенко у своїй книзі «Виховний ідеал» піднімає проблему гармонійного виховання української молоді. Серед пріоритетних напрямків цього виховання є розвиток індивідуальних здібностей молоді. Він пише: «Молоде покоління не лише засвоює культурні здобутки, а й рухає культуру вперед. Це можливе лише при наявності розвинених індивідуальних здібностей. Тому школа має приділити увагу розвиткові у молоді спостережливості, пам'яті, творчої уяви і логічного мислення.
Особливо слід звернути увагу на розвиток двох останніх здібностей: фантазія і логічне мислення. Без фантазії неможлива творча робота в жодній галузі культури. Людина без творчої фантазії може діяти лише за певним шаблоном, не здатна до винахідництва. Не менше уваги має приділяти школа і розвитку у дітей логічного мислення (здібностей аналізу, синтезу, висловлювання, в різних формах індукції, дедукції і аналогії)».
Проблема виховання творчої особистості стала об’єктом досліджень учених, що намагаються повернути виховній діяльності та активному дозвіллю особистості позитивний зміст. Теоретичні дослідження та виховання зробили Л. Балясна, О. Киричук, Б. Кобзар, М. Коваль, Л. Ковбасенко, В. Мачуський, Г. Пустовіт, А. Сиротенко, Т. Сущенко та інші вчені. Активне дозвілля учнівської молоді та можливі шляхи його педагогічної реорганізації стали об'єктом вивчення психологів, педагогів, соціологів – І. Бекешкіної, Л. Виговського, О. Вишняка, Е. Головахи, С. Макєєва, В. Патрушева, М. Чурилова.  Названі автори аналізують педагогічні умови розвитку творчої особистості виховній діяльності, модернізують традиційні форми та методи виховного процесу, розробляють та апробують нові виховні технології освіти.

Шляхи реалізації виховної системи
Вирішення завдань виховної роботи здійснюється  за Основними напрямами діяльності учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України   (наказ МОНМС України від 31.10.11 р. № 1243):
      Ціннісне ставлення до себе
      Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей
      Ціннісне ставлення до праці
      Ціннісне ставлення до природи
      Ціннісне ставлення до культури і мистецтва
      Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави
Ціннісне ставлення до себе, сім’ї, родини, людей
      Бесіди “ Яким я хочу бути?“, ” В людини все має бути прекрасним” ,” Пізнай себе” ,“ Чесний – ворогів не має”,  “Я в колі сім`ї“
      Створення індивідуальних карт спостережень учнів
      Виховні години, диспути, тренінги
      Зустрічі з психологом
      Участь у благодійних акціях
Ціннісне ставлення до мистецтва і праці
      Творчі звіти
      Збір легенд, переказів, діалектів  нашого краю
      Виховні години «Книга скаржиться! Книга дякує!», «Мистецтво та мої емоції»
      Ремонт шкільного приладдя
Ціннісне ставлення до природи
      Озеленення класу
      Виховні години «Дзвони Чорнобиля», «Природа – наш дім!»
      Акція “ Посади дерево”
      Бесіди “ Рослини- барометри”, «Космос – далеко чи поруч?»
      Свято квітів
      Відкрита виховна година «Екологічні катастрофи»
Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави
      Виховні години «Немає прав без обов`язків», «Реквієм. Пам`яті Небесної Сотні»
      Акції


Спільна робота з батьками
Сім'я і загальноосвітні установи являють собою два важливих інститути соціалізації дітей: для повноцінного розвитку дитини необхідно тісна взаємодія обох сторін. Класний керівник і батьки повинні розглядатися як партнери у вихованні дитини, а це означає рівність сторін, взаємну повагу, доброзичливість і зацікавленість в успішному здійсненні співробітництва.
Робота з батьками - невід'ємна частина системи роботи класного керівника. Класний керівник повинен виступати в ролі порадника, консультанта-фахівця, безпосереднього представника навчально-виховного процесу, здійснюваного школою.
Співпраця  сім'ї та школи:
      інформування батьків про хід і результати навчання, виховання і розвитку учнів;
      батьківські збори;
      спільні туристичні походи;
      поїздки в театр, музеї;
      організації класних вечорів відпочинку із запрошенням батьків;
      засідання батьківського комітету.


Додатки


Самоврядування в класі 
Модель виховної системи класу






Результативність
Організаційно забезпечуючи виховну діяльність, я прагну, щоб формування суспільної свідомості, громадянської позиції, духовності та культури здійснювалось у відповідності з потребами гуманізації, демократизації суспільного життя, інтересами суверенної України.  Виховна робота в  у цілому спрямована на виховання нового гуманного і високоморального покоління українців через творчу активну особисту ініціативу.
І як результат проведеної роботи маємо певні здобутки:
-             учні класу мають високий і достатній рівень навчальних досягнень;
-             учні класу, за результатами моніторингу рівня вихованості, мають високий рівень;
-             учні класу є переможцями і призерами го етапу предметних олімпіад;
-             учні класу є переможцями різноманітних мовно-літературних конкурсів району;
-             учасники  інтерактивних конкурсів: Кенгуру, Колосок, Соняшник, Геліантус та ін;
-             всі учні класу відвідують гуртки за інтересами ;
-             беруть участь у предметних тижнях та різноманітних заходах і акціях школи.

Немає коментарів:

Дописати коментар